menu Menu
Fremtiden som fag
af Niels Chr. Alstrup Udgivet under Kommentar den 15. maj 2010 Læsetid 1 min.
AproPOS – Arkitektur, Pædagogik og Sundhed Forrige Muggleton og Holbergskolen Næste

Hvad angår fremtiden, er din opgave ikke at forudse den, men at gøre den mulig.
– Antoine de Saint-Exupéry

Der er relativt få danske eksempler på systematisk brug af fremtidsstudier i skoleundervisningen. Og her tænker jeg både på fremtidsstudier som det overordnede tema for en projektuge eller projektdag, og fremtidsstudier som et egentligt fag, der strækker sig over et eller flere skoleår (sådan som man ser det i USA og i flere europæiske lande – helt ned til 5. klasses niveau). Det er egentlig trist, for det at arbejde systematiske med fremtiden er på mange måder et ideelt emne for undervisning og læring i folkeskolen:

  • Tværfagligt. For at skabe et sammenhængende billede af en mulig fremtid, kombinerer man typisk flere fag, f.eks. teknologi (natur og teknik), matematik (statistik), samfundsfag/politik, sprog/litteratur og historie. Fremtiden er derfor en oplagt måde at binde forskellige fagdiscipliner meningsfuldt sammen.
  • Operationelt. Der findes en række velafprøvede værktøj, som eleverne kan arbejde med, f.eks.: Kausal analyse, fremtids-hjul, wild cards, scenarieopbygning, Delphi-spørgerunder.
  • Skalerbart. Fremtidsstudier kan handle om alt fra enkeltteknologier (næste generations tyggegummi) til altomfattende forandringer (Jorden +2ºC). Og arbejdet kan vare få timer, en tværsuge eller være et længerevarende projektarbejde.
  • Personligt vedkommende. Projektet kan let bringes til at handle om den enkelte elevs egen fremtid.

Der er inspiration at hente fra udlandet, f.eks.:

citat fremsyn skoleudvikling


Forrige Næste

keyboard_arrow_up