menu Menu
WF2009 - Education Summit
af Niels Chr. Alstrup Udgivet under Ikke kategoriseret den 17. juli 2009 Læsetid 2 min.
WF2009 - Innovation og kreativitet i en kompleks verden Forrige What's the point of school? Næste

Første dag på WorldFuture 2009 i Chicago er ved at være til ende – eller rettere prækonferencen om uddannelse er – for selve konferencen starter først om 1½ time!

Fremtiden ind i uddannelse (Fremtiden som fag)

For mig var det mest interessante i dag nok beretningen om, hvordan man anvender fremtidsstudier og de dertil hørende værktøj direkte til projektorienteret undervisning fra 5. klassesniveau og opefter. Det kræver af eleverne, at de har eller tilegner sig en dybere forståelse af den problemstilling, de vil arbejde med, og derfor har basale færdigheder på plads, samt at de kan gennemføre systematisk research. Elevarbejdet (som blev præsenteret af eleverne selv på konferencen) omfatter f.eks. scenarieskrivning og handlingsorienteret løsning af aktuelle, virkelige problemer i lokalområdet. Udover USA har ideen spredt sig til en række lande. Spørgsmålet er: Hvorfor Danmark ikke er et af dem? Programmet kan studeres nærmere på www.fpspi.org.

Fremtiden for uddannelse

Desuden beskæftigede konferencen med en fremskrivning af undervisning og skoler . Her var vægten først og fremmest lagt på anvendelsen af teknologi i form af computere, mobiltelefoner, PDA’er mm. og på anvendelsen af fjernlæring. Flere gange blev det nævnt, at tiden er ved at løbe fra skolen af mursten og mørtel og at fremtiden tilhører institutioner som Florida Virtual School, der har over 60.000 elever, som går i skole via deres computer, og hvor lærerne også arbejder ud fra deres eget hjem.

I den forbindelse blev spørgsmålet om skolens rolle i elevernes socialisering berørt – og delvist besvaret med, at dels bruger mange elever den virtuelle skole, som supplement til en mere traditionel institution og dels er det, vi forstår ved socialisering ved at forandre sig radikalt som følge af nye virtuelle, sociale medier. Næppe et helt tilfredsstillende svar, men tankevækkende i en bredere diskussion af, hvorfor vi har skoler i det hele taget.

fjernlæring fremsyn konference scenarier skoleudvikling


Forrige Næste

keyboard_arrow_up